Forfatterdage på Eskebjerg Bibliotek

Traditionen tro holder Eskebjerg Beboerforenings biblioteksgruppe igen ”forfatterdage”.

I løbet af efteråret har Eskebjerg bibliotek inviteret 3 forfattere til at komme og fortælle om deres seneste meget forskellige bøger. Vi holder det stadig på den første lørdags eftermiddag i hver af de tre efterårsmåneder, og det første møde finder sted lørdag den 1. september. Det er en god og vigtig tradition, hvor Eskebjerg og omegn kan samles om noget, der vedrører os alle. Der plejer at være en hyggelig livlig diskussion, som også fortsætter i dagligdagen, når vi mødes tilfældigt. Det er jo så vigtigt, at der er aktiviteter med indhold, som kan skabe liv og følelse af fællesskab i vores landsbysamfund. Det kan netop disse uformelle møder, hvor ordet er frit, og der er mulighed for også at snakke om noget, som måske er mere perifert i forhold til emnet.

Årets sidste forfatterarrangement bliver afholdt på det lokale bibliotek . Det er Eskebjerg beboerforenings biblioteksgruppe, som står for arrangementet.

Det bliver forfatteren, kunstneren og ornitologen Jens Gregersen som kommer og han vil bl.a. fortælle om sin nye bog ” Den jyske Hede, I urfuglens tid” , som udkom i foråret. Den blev anmeldt i flere aviser og i Politiken gav Søren Ryge den 6 hjerter ud af 6 og skrev bl.a.: En bog om urfuglen på den jyske hede lyder måske ikke vildt ophidsende, men vi taler om kulturhistorie på højt plan og med tegninger i særklasse” . Det er en bog som handler om samspillet mellem natur-og kulturlandskabet, og den er så smukt illustreret med en mangfoldighed af farvelagte tegninger og akvareller.

Jens Gregersen har skrevet adskillige andre bøger, hvoraf den første ”Tipperne, fugle langs den jyske vestkyst” udkom i 1975. Han har også skrevet bogen” Skarvens kyster” fra 1982. I 1997 udgav han ”Blomsternes Danmark” og i 2008 kom bogen ”Naturens ring” efterfulgt af bogen om Vorsøe, et fristed for naturen fra 2010. I 2014 udkom ”Arktisk sommer” som både er en kunstnerisk udforskning af Arktis men også en fortælling om dyrelivet med vægt på fuglelivet. Denne bog blev efterfølgende fulgt op af en stor separatudstilling på Johannes Larsens museet. Jens Gregersen har også skrevet en børnebog om fugle sammen med Fleming Quist Møller: Flotte fugle, som lige er genoptrykt.

Jens Gregersens budskab i bogen er, at vi relativt nemt kan få urfuglen, som forsvandt i 1999, tilbage. På Lüneburger Heide i Tyskland har man formået at hjælpe bestanden til et levedygtigt niveau. Det kan man også hos os, men det kræver, at man indser, at det industrialiserede landbrug bliver afviklet i nogle områder. Men kan næsten sige, hvis man redder grundvandet fra pesticider, vil man kunne få en righoldig fauna tilbage. Hvorfor lige urfuglen er blevet et slags ikon her, handler foredraget om.

Jens Gregersen vil både fortælle om sin nyeste bog og dens budskab, men vil også fortælle om sin store glæde ved naturen og sit engagement gennem kunsten til fuglene i samspil med natur og miljø.

Alle er velkomne!
Mødet foregår i Eskebjerg bibliotek lørdag den 3/11 kl. 14 – 16
Der er gratis adgang – Kaffe, te og hjemmebag kan købes.
Møderne er støttet af Statens Kunstfond.

Plakaten vedrørende “Forfatterdage” til opslagstave/køleskab kan downloades i pdf-formatet herunder.

.